Možná i Vaše potíže?

Antikoncepce a kouření
Možná jste nevěděly, že tato kombinace je pro Vaše zdraví nebezpečná, neboť při ní stoupá riziko výskytu tromboembolické nemoci. Jedná se o samovolný vznik krevní sraženiny, obvykle v žilách dolních končetin, který je nebezpečným onemocněním - může se zkomplikovat odtržením krevní sraženiny od cévní stěny. Ta se pak dostává až do plic, které může ucpat = plicní embolie. Pokud je embolie masivní, může dojít k úmrtí. Riziko roste s věkem a z těchto důvodů kuřačkám předepisujeme tabletkovou hormonální antikoncepci pouze do 35 let - v souladu s doporučením odborné Gynekologicko-porodnické společnosti. Dalšími rizikovými faktory jsou i obezita, dědičné poruchy krevní srážlivosti apod.

Poševní prostředí
Problémem mnoha žen je opakovaný výtok z pochvy (=fluor). Ne však každý výtok je projevem zánětlivého onemocnění pochvy. Pokud nečiní potíže (pálení, svědění, zápach), jedná se většinou o běžnou sekreci, která pochvu naopak čistí tím, že se díky ní vyplavují ven bakterie a cizorodý materiál. Za zdravým poševním prostředím stojí hlavně laktobacily - ty produkují např. kyselinu mléčnou a peroxid vodíku a udržují v pochvě výrazně kyselé pH kolem 4. Charakter sekretu se mění i v závislosti na fázi cyklu, po menstruaci je slabý, v období ovulace hojný, hlenovitý, ve druhé fázi cyklu pak spíše bělavý, hustší. Stabilitu poševního prostředí je vhodné udržovat preventivním zaváděním laktobacilů do pochvy ve formě tablet, příležitostným použitím poševního výplachu či aplikací poševního krému s vitaminem C. Zavedení laktobacilů je nezbytné pro obnovu přirozeného prostředí pochvy následující po každém přeléčení poševního zánětu bakteriálního či mykotického původu.

Kojení
Vedle všech zásad správného kojení, které jste se dočetly v dostupných brožurách či na internetu www.kojeni.cz, si zapamatujte tu nejdůležitější: dobu trvání kojení a jeho frekvenci nechte zcela na svém miminku, samo ví nejlépe, kdy má žízeň a hlad. Někdy již za hodinu, jindy mu vytráví na čerstvém vzduchu v kočárku až za čtyři hodiny. A také mu dává maminčin prs pocit bezpečí a klidu, proto mu jej neváhejte občas nabídnout i když nemá hlad, pláče a Vy nevíte proč.

Více informací se dočtete v ZDE.

Problémy v přechodu
Někdy je těžké pro ženu najít odvahu a svěřit se, že má potíže s udržením moči např. při zakašlání, kýchnutí. Starší ženy mohou mít potíže při sexu - suchost poševní sliznice, bolestivost při styku. Jiné trápí návaly, pocení, nervozita, nespavost. Všechny tyto příznaky jsou projevem nedostatku ženských hormonů, jejichž produkce z vaječníků již ustala. Nápravu pak přináší hormonální léčba celková (tablety, náplasti, gel) nebo lokální (krémy a tablety určené k zavádění do pochvy). Alternativou jsou i přírodní preparáty, u kterých odpadají některá rizika, účinnost je však nižší. Každopádně řešení těchto stavů může být docela jednoduché a neznamená nutně nošení vložek a plen, jak nám dnes vnucují televizní reklamy. Nebojte se zeptat, mlčením se problém nevyřeší.